PRESENTACIÓN LIBROS COLEGIO DE PSICÓLOGOS
El pasado 16 de mayo olegio de Psicólogos de Catalunya la presentación de los libros ESCUELA DE PADRES, una propuesta educativa desde la televisión.
En la mesa participaron, JORDI VILAGUT como periodista y persona muy implicada en el proyecto; JULIA HURTADO. como especialista en educación por la imagen y la comunicación y M. MERCÉ CASAMOR, religiosa de la congregación Hijas de la Sagrada Familia del Padre Manyanet, responsables de la edición de dicha publicación.
Jordi Vilagut, periodista y persona muy cercana al proyecto, destacó el carácter abierto y participativo , tanto del programa como del libro, invitando al lector o al espectador a mostrar una actitud activa i reflexiva que se pueda concretar en propuestas de mejora aplicables a su realidad.
Júlia Hurtado, especialista en educación y comunicación, apostó por un modelo televisivo que realmente ayude a construir y orientar. Valoró el programa que se incluye en la presente publicación como un ejemplo de la nueva televisión que está naciendo y que requiere de contenidos profesionales y estimulantes que dignifiquen las grandes posibilidades comunicativas del formato televisivo.
La autora, Nuria Sánchez Povedano, compartió con el público asistente al acto, su experiencia a partir de la publicación y el programa de televisión que la precedió.
COL.LEGI DE PSICÒLEGS
16 de maig de 2008
Vull començar agraint al Col•legi de Psicòlegs i, en concret, a la Comissió de Psicologia Educativa l’oportunitat d’organitzar aquest acte de presentació que no tindria sentit sense la vostra presència. Gràcies a tots vosaltres per ser-hi aquí i compartir amb mi aquest moment.
També vull agrair de forma especial les paraules de la M. Mercé Casamor, Júlia Hurtado i Jordi Vilagut; més enllà de ser uns grans professional, són els meus amics. La seva intervenció segur que no es pot considerar objectiva, però aporta un plus d’ implicació i participació directa al llarg d’ aquesta experiència que ha estat viscuda com a nostra.
ESCUELA DE PADRES, no pretén ser una gran projecte; però si crec que és un projecte plé de significat, especialment per a mi i sé que també per a molts de vosaltres que l’ heu fet possible: participant en els programes, oferint les fotografies que la il•lustren, creant un esplèndid disseny o fent realitat la seva edició. Hi ha molt de feina compartida, de realitat propera i familiar.. Jo diria que, en definitiva, és una projecte que neix del cor.
Com al meu cor li arriba aquesta sintonia amb la que m’agradaria començar, ja que, sens dubte, ha inspirat la publicació que avui presentem
Molts de vosaltres vau viure molt d’aprop aquesta sintonia, la melodia que identificava un espai de televisió modest i, a la vegada, agosarat; fet fonamentalment des de la il•lusió i les ganes d’arribar a pares i educadors i compartir amb ells l’experiència d’educar als nostres fills i alumnes.
Una cadena, 25 TV va creure en el projecte i va apostar per ell.
Una vegada més vam poder comprovar que són més importants les persones que els mitjans i així un fabulós equip humà va fer possible l’ emissió d’ aquells 13 programes de ESCOLA DE PARES.
Vull agrair especialment el seguit de grans professionals que, des de les seves especialitats (medecina, psicologia, pedagogia, filosofia, optometria, massatge, música,...) van respondre a la nostra invitació; de forma desinteressada i entusiasta. Per a mi va ser tot un luxe comptar amb la seva col•laboració. Vaig aprendre molt d’ells; no només dels seus coneixements professionals, em va impressionar la seva disponibilitat , el seu compromís.
Ara més que mai estic convençuda que només un treball interdisciplinari pot ser clau i resposta de futur. en el món de la educació
No menys significativa per a mi va ser la presència de famílies i testimonis que ens van acompanyar al llarg d’aquells programes. La majoria sé que vau patir davant de la pressió d’unes càmares a les que no estàvem acostumats; però crec que, finalment tots vam gaudir plegats d’aquesta experiència.
La resposta que vam rebre del públic que seguia el nostre programa va animar la possibilitat de fer ressò dels seus continguts, amb l’objectiu d’apropar a pares i professionals eines que ajudin a educar en el nostre món.
Així neix la idea que inspira la publicació que avui presentem: ESCUELA DE PADRES, una experiencia educativa desde la TV.
Una vegada més vam poder comprovar que són més importants les persones que els mitjans i així un fabulós equip humà va fer possible l’ emissió d’ aquells 13 programes de ESCOLA DE PARES.
Vull agrair especialment el seguit de grans professionals que, des de les seves especialitats (medecina, psicologia, pedagogia, filosofia, optometria, massatge, música,...) van respondre a la nostra invitació; de forma desinteressada i entusiasta. Per a mi va ser tot un luxe comptar amb la seva col•laboració. Vaig aprendre molt d’ells; no només dels seus coneixements professionals, em va impressionar la seva disponibilitat , el seu compromís.
Ara més que mai estic convençuda que només un treball interdisciplinari pot ser clau i resposta de futur. en el món de la educació
No menys significativa per a mi va ser la presència de famílies i testimonis que ens van acompanyar al llarg d’aquells programes. La majoria sé que vau patir davant de la pressió d’unes càmares a les que no estàvem acostumats; però crec que, finalment tots vam gaudir plegats d’aquesta experiència.
La resposta que vam rebre del públic que seguia el nostre programa va animar la possibilitat de fer ressò dels seus continguts, amb l’objectiu d’apropar a pares i professionals eines que ajudin a educar en el nostre món.
Així neix la idea que inspira la publicació que avui presentem: ESCUELA DE PADRES, una experiencia educativa desde la TV.
Veu la llum amb tres títols ; tot i que no va ser fàcil escollir-los. Vam intentar que cada un representés un dels moments evolutius en la vida del nen; des del naixement fins arribar a l’adolescència.
L’estimulació primerenca conduïda de la mà de M. Montserrat del Pozo va ser un dels primers programes i no us vull enganyar, un dels més significatius per a mi. Han estat molts cursos compartits i molts projectes des del Col•legi Montserrat i també des del Col•legi de la Sagrera.
Aquest llibre, ESTIMULAR, EL DESPERTAR DE LA INTELIGENCIA, emmarca els primers anys de vida del nostre fill, moment clau per estimular, donar oportunitats, organitzar adequadament el seu cervell i, sobretot, establir vincles i afectes.
VER BIEN, APRENDER MEJOR es centra en l’etapa escolar. L’inici d’ aprenentatges tan decisius com la lectura o l’escriptura requereix d’un sistema neuro-funcional ben organitzat. L’optometrista Elisa Aribau, una de les professionals més reconegudes en la seva especialitat, ens va apropar a aspectes com la lateralització adequada o la maduració d’un sistema visual que permeti atendre, llegir, assimilar, memoritzar; en definitiva, aconseguir un èxit escolar.
EDUCAR EN VALORES: INVERTIR EN FELICIDAD planteja la necessitat de definir un estil educatiu, uns “horitzons de referència” que guiïn la nostra tasca, especialment quan afrontem l’adolescència dels nostres fills.
Francesc Torralba, reconegut filòsof i teòleg, una de les ments més clares i coherents del pensament actual, va aportar llum sobre un dels aspectes que segur més ens preocupen com a pares i mestres: l’educació en valors, fonamental avui i sempre si volem dotar als nostres fills de recursos per respondre al més fiable dels test de intel•ligència: la pròpia vida
En definitiva, l’estimulació, l’èxit escolar i la incorporació de valors són pilars que faciliten allò que segur tots volem pels nostres fills: la seva FELICITAT.
ESCUELA DE PADRES, un títol, potser, massa agosarat. No sé si podem parlar d’aprendre a fer de pares, com no se si podem aprendre a ser feliços.
Apostem per la Felicitat com a projecte de vida, com apostem pels nostres fills de manera incondicional.
Potser educar tingui molt a veure amb donar significat. Tot el que fem i decidim pels nostres fills està ple de significat. Des del nom que els identificarà, fins l’escola que haurà de compartir amb nosaltres el projecte de la seva educació; les cançons que els dediquem i les pregàries que han sentit dels nostres llavis... res no és indiferent.
Però els nostres fills, sobretot, seran també fruit de les seves pròpies decisions; cada vegada més significatives per ells i per a nosaltres mateixos.
En definitiva, l’estimulació, l’èxit escolar i la incorporació de valors són pilars que faciliten allò que segur tots volem pels nostres fills: la seva FELICITAT.
ESCUELA DE PADRES, un títol, potser, massa agosarat. No sé si podem parlar d’aprendre a fer de pares, com no se si podem aprendre a ser feliços.
Apostem per la Felicitat com a projecte de vida, com apostem pels nostres fills de manera incondicional.
Potser educar tingui molt a veure amb donar significat. Tot el que fem i decidim pels nostres fills està ple de significat. Des del nom que els identificarà, fins l’escola que haurà de compartir amb nosaltres el projecte de la seva educació; les cançons que els dediquem i les pregàries que han sentit dels nostres llavis... res no és indiferent.
Però els nostres fills, sobretot, seran també fruit de les seves pròpies decisions; cada vegada més significatives per ells i per a nosaltres mateixos.
Diríem que entre pares i fills s’estableixen ponts de significat que ens acompanyen mentre vivim i que, inclòs, podem dir, ens sobreviuen.
Només l’afecte pot donar consistència a aquests ponts perquè puguin resistir totes les dificultats que la pròpia edat o les circumstàncies poden portar.
Aquesta publicació m’ha donat la oportunitat de comprovar quants meravellosos ponts d’afecte i amistat donen sentit a la meva feina i perquè no dir-ho a la meva vida.
El primer i fonamental: la meva família, la que va ser model del que vol dir ser mare i la que s’ha convertit en escola permanent i en font fonamental de satisfacció i felicitat, sense el seu recolzament aquesta experiència, com tantes d’ altres no tindrien sentit.
L’ escola, on re- descobreixo ,al costat els meus companys, el repte d’educar avui; només possible quan aconseguim arribar als nostres alumnes, fent-los sentir significatius i únics per a nosaltres.
Aquesta publicació també ha begut de la meva experiència com a psicòloga. Moltes persones han confiat en mi i m’han donat l’oportunitat d’ travessar el pont de les seves vivències, dels seus pensaments, de les seves emocions; estic convençuda que la teràpia també requereix d’un feedbak de significats per esdevenir oportunitat de creixement i canvi.
En definitiva, vosaltres, família i amics amb els que he compartit els neguits, l’estrès; però també el goig d’aquesta aventura, sou els responsables de la publicació que avui presentem.
Estic convençuda que aquests llibres són fruit dels vostres ànims, les vostres idees, la vostra il•lusió i, sobretot, de l’afecte que m’heu transmès.
Us miro i cada un de vosaltres, els que esteu aquí aquesta nit i els que no ens poden acompanyar, sou molt significatius per a mi i, en definitiva, heu donat sentit a aquesta publicació.
Tant de bo, Escuela de padres, pugui aportar als seus lectors alguna idea que mereixi ser significativa per ells i col•labori a gaudir del repte més apassionant al que estem cridats:: la felicitat dels nostres fills.
GRÀCIES A TOTS VOSALTRES
PER FER-HO POSSIBLE
El acto se compartió con profesionales, amigos y familiares y fue recogido por las cámaras de 25TV como canal implicado en el programa que las publicaciones recogían.